Thema brieven:

Op deze pagina vinden jullie alle brieven terug over de lopende thema's.
De brieven vinden jullie ook terug in het heen- en weerschriftje van je kleuter.
Dat schriftje blijft altijd in de boekentas zodat zowel de ouders als de juf iets kunnen invullen indien nodig. 


_____________________________________________________________ 

Themabrief: ‘Met papa op stap naar de dierentuin’
Enkele activiteiten op een rijtje:

-       Wereldeiland:
o    Waarneming: schoolreis ‘De Gavers’ à spelenderwijs het bijenleven ontdekken
o    Filmpjes: dierentuin

Beeldeiland:

o    Maken Vaderdag cadeau
o    Tekening letter ‘B’


-       Fijneiland:
o    Schrijfdans
o    Speelwerkblad: zoem de bij
o    Stroken knippen voor de leeuwenkooi
o    Loopspel letter ‘V’ : tekenen met krijt



-       Denkeiland:
o    Speelwerkblaadjes binnen het thema.
§  De bij op zoek naar nectar
§  Tekenen van gedicht
-       Taaleiland:

o    Luisterverhaal: plattegrond dierentuin
o    De letter ‘V’ van vaderdag en  ‘B’ van bij
o    Verhalen binnen het thema dierentuin
o    Gedicht voor vaderdag : zelf opbouwen


-       Beweegeiland:
o    Turnen met juf Hanne
o    Wandeltocht tijdens schoolreis
o    Rollebolle


-       Wil- en durfeiland
o    Vragen stellen en beantwoorden bij gids (schoolreis)

-       Muziekeiland

o    Zoemen op verschillende tonen
o    Muziekhoek: keyboard

-       Sameneiland:
o    Godsdienst: De mama en papa van Jezus
o    Wie zijn wij? Hoe ziet ons gezin eruit?
 _____________________________________________________________

Themabrief: ‘Feest, muziek en dans’ 

-       Wereldeiland:
o    Waarneming: oude en nieuwe elektronische toestellen

-       Beeldeiland:
o    Maken feestvlag
o    Knutselen materiaal schoolfeest
o    Tekening als versiering maken ‘jaren 90’


-       Fijneiland:
o    Schrijfdans op muziek jaren 90
o    Barbiepoppen aankleden

-       Denkeiland:
o    Speelwerkblaadjes binnen het thema.
§  Mmm… Muis zoekt zijn koekjes
§  Stempelen van worden met en ‘M’
§  Trom inkleuren volgens cijfer (1 tot 5)
-       Taaleiland:
o    De letter ‘M’
o    Luisterspel: wie zegt m
o    Verhalen binnen het thema optreden/muziekinstrumenten
o    Rollenspel bedenken (telefoongesprek)


-       Beweegeiland:
o    Turnen met juf Hanne
o    Dansje schoolfeest
o    Macarena


-       Wil- en durfeiland
o    Dansen op podium

-       Muziekeiland
o    Verschillende geluiden/tonen à glazen flesjes vullen met water
o    Muziekhoek: keyboard

-       Sameneiland:
o    Aftelkalender maken (nog … nachtjes slapen)
o    Kijken naar generale repetitie 

____________________________________________________________

 STAGE THEMA “Het circus” 

Beste ouder(s)

Mijn naam is Laura Waelkens, tweedejaarsstudente bachelor Kleuteronderwijs aan de Vives in Tielt. Van 26 april tot en met 9 mei zal ik stage lopen in de klas van uw zoon of dochter.

De kleuters mochten begin maart beslissen rond welk thema we gingen werken samen. Met heel veel enthousiasme kwamen ze zelf tot de beslissing om over het circus te leren.
We leren verschillende soorten circusoefeningen, we leven ons uit in het circus in de klas, we maken ons eigen orkest en we maken iets lekkers!  

De kleuters zullen zelf een circusvoorstelling in elkaar steken. Naar aanleiding van Moederdag nodigen we u als mama graag uit voor de circusvoorstelling op 9 mei 2018 om 11u10. Mag ik u vragen om rond 11u00 aanwezig te zijn?

Als uw dochter/zoon thuis iets zou hebben rond dit thema, dan mag u dit meegeven op maandag 23 april. Met veel plezier zullen wij daarbij stilstaan. Hierbij denk ik dan aan een dvd, speelgoed, documentatie, boeken, versiering, foto’s… Graag de naam van uw dochter/zoon bevestigen op de spullen.

Ik kijk er naar uit om samen met uw kleuter er een leerrijke periode van te maken.


Vriendelijke groeten
 Laura Waelkens


_____________________________________________________________
Themabrief: ‘Lente, Leuk!’  

(van 16/04/2018-25/04/2018)
Na een fijne vakantie konden we genieten van de deugddoende lentezon.
De kleuters wisten al goed dat de lente al even begonnen was.

We namen een kijkje rond de school en in de schooltuin.



Enkele activiteiten op een rijtje:
-       Wereldeiland:
o    Waarneming: zaden, knollen, bloemen
o    Lentewandeling in de schoolomgeving

-       Beeldeiland:
o    Maken van een seizoen kalender
o    Tuinkers zaaien (en verzorgen)
o    Tekeningen maken en inkleuren

-       Fijneiland:
o    Knippen in folders, op zoek naar de letter ‘L’
o    Schrijfdans: bloemblaadjes
o    Doolhof

-       Denkeiland:
o    Speelwerkblaadjes binnen het thema.
§  Begrippen: meest en minst
§  Bloemen tellen
§  Groeiproces van een zaadje/knol
-       Taaleiland:
o    De letter ‘L’
o    Versjes: planten - knollen
o    Verhalen binnen het thema lente
o    Tekendictee: de lente

-       Beweegeiland:
o    Turnen met juf Hanne

-       Sameneiland:
o    Kijken naar poppenspel ‘de moestuin’
o    Gezelschapsspel :de bloem zonder bloemblaadjes

Het volgende thema is Circus. Dan is er een stagejuf in onze klas namelijk Laura, meer info volgt.

Rikki en juf Vanessa


________________________________________________________
Themabrief: Roodkapje en de wolf (2/10-13/10/2017)
Beste ouders,                                     
De afgelopen twee weken werkten we het sprookje ‘roodkapje’ uit in de klas. Het was een thema met heel veel inbreng van de kleuters, ze brachten toffe spullen mee, hadden leuke ideetjes en we leerden heel wat nieuwe woorden bij…
Enkele activiteiten op een rijtje:
-       Wereldeiland:
o    Notenkoekjes bakken
-       Beeldeiland:
o    Roodkapje of wolf bekleven met krantenpapier en lijmverf
o    Wolf schilderen en uitknippen
o    Vrij bos schilderen met waterverf
o    Vrij schilderen over het sprookje
-       Fijneiland:
o    Vingerpopjes maken om lied na te zingen
o    Zoutdeeg: koekjes bakken
o    Plasticine: kleikaarten (tanden van de wolf)
o    Tanden van de wolf uitknippen en kleven
-       Denkeiland:
o    Koekjes tellen in de mand
o    Noten sorteren
o    de weg van roodkapje volgen met …de Beebot (digitaal diertje om te programmeren)à richtingen
o    Smartgame: roodkapje
-       Taaleiland:
o    Prentenboeken in het thema
o    Brainstorm
o    Sprookje naspelen met handpoppen: verteltafel
o    Sprookje naspelen poppenhoek
o    Woorden na stempelen/na typen
o    Samengestelde woorden: voorbeeld ROOD en KAPJE= roodkapje
-       Wil- en durfeiland:  
o    Brainstorm thema sprookje: helpen nadenken over het thema
o    Dag van de zorg: op bezoek in de ‘tap’ in Moen bij de oudere en/of zieke mensen.
-       Muziekeiland:
o    Lied: ‘zeg roodkapje waar ga je heen…’
-       Beweegeiland:
o    Hindernissen pad in de gang
o    Bewegen op het lied: roodkapje waar ga je heen
o    Turnen met juf Hanne
o    Wolfje hoe laat is het?
-       Sameneiland:
o    Godsdienstmomentjes: zich veilig voelen, bang zijn, …
o    Cinema moment met koekjes als afsluiter van het thema
o    Welkom aan Cas en Lisa: onze nieuwe klaspoppen (sociale talenten)
Thema vanaf maandag 16 oktober:  Het bos
Dinsdag 17 oktober gaan we met alle kleuters naar het bos.  Vergeet zeker jullie fluojas niet. Bedankt aan de (groot) ouders die kunnen rijden.

Groetjes en prettig weekend, juf Saalien 
__________________________________________________________

Themabrief: Aya en Rikki in het verkeer (18-27/09/2017)
Beste ouders,                                     
Omdat we allen bezorgd zijn over de veiligheid in het verkeer vinden we dan ook belangrijk om op school een steentje bij te dragen aan…mobiliteit.
 Dank aan jullie ouders om hieraan mee te werken, en vooral de verkeersregels blijven door geven aan onze jonge weggebruikertjes… Het spreekwoord zegt: “Jong geleerd is …oud gedaan”

Enkele activiteiten op een rijtje:
-       wereldeiland:
o    waarneming fiets, helm, politiespullen
o    bezoek van de politie
-       Beeldeiland:
o    Schilderen of tekenen zebrapad
o    Aya inkleuren
o    Rikki waarheidsgetrouw inkleuren als boekenwijzer voor ons dagboekje
-       Fijneiland:
o    spelen met plasticine: opdrachtkaarten in thema
o    clics: voertuigen nabouwen
-       Denkeiland:
o    Autohoek: hoe ver kan de auto rijden via de buis
o    Auto’s parkeren adhv dobbelstenen.
o    telopdracht+groepjes maken van 3 tot 5, tot 7(Oudste kls)
o    de weg volgen met …de Beebot (digitaal diertje om te programmeren)à richtingen
-       Taaleiland:
o    Voorbereiding komst politie: vragen stellen en tekenen
o    Vertelmoment over het weekend
o    Doe-vers: ‘Jan politieman staat klaar’
o    Prentenboeken in het thema
o    Brainstorm
-       Wil- en durfeiland: (zelfredzaamheid) :
o    Klaskermiskaart zelfstandig of met hulp invullen.
o    Brainstorm thema kermis
-       Muziekeiland:
o    Lied: ‘het verkeerslicht’
-       beweegeiland:
o    fietsen op de verkeersvrije straat, waar we naar hartenlust kunnen fietsen, en hoffelijkheid in het verkeer zullen aanleren (krijttekeningen op de straat)
o    Doe- vers: Jan politieman
o    Lopen en stoppen op teken van de politieman
o    turnen met juf Hanne
-       Sameneiland:
o    Samen fietsen met alle kleuters
o    Gezellig samen naar filmpjes kijken op groot scherm van Aya
o    Samen in de bus spelen die we bouwden in de klas.
o    Verjaardag vieren van: Lola

Thema vanaf donderdag 29 september:  Sprookje: Roodkapje.
Groetjes, juf Saalien

------------------------------------------------------------------------

Themabrief: Kermis in het dorp (6-15/09/2017)

Beste ouders,
Elk jaar is het van dat! Kermis in Moen. De kleuters vinden dat natuurlijk super. Maar de juffen ook. We gingen allen samen op stap naar de kermis en de kleuters kregen de smaak te pakken en velen gingen tijdens het kermisweekend nog eens op stap. Ook onze klas werd omgetoverd tot een leuke kermisklas.

Enkele activiteiten op een rijtje:
-       wereldeiland:
o    waarneming van de kermisattracties
o    klas versieren
o    vrij spel in de zandbak
-       Beeldeiland:
o    kermiskaart versieren
o    cupcakes versieren verjaardagskalender
o    verjaardagsfoto versieren
-       Fijneiland:
o    spelen met plasticine
-       Denkeiland:
o    draaimolen puzzelen en kleuren
o    klaskermiskaart invullen
o    eensjes vissen met opdrachtkaart: hoeveel eendjes van welke kleur…
o    (+taaleiland) Kim-spel kermis spullen (wat is er weg)
-       Taaleiland:
o    nieuwe woordenschat: bollo smitto, eetkraam, …
o    prentenboeken binnen het thema kermis.
o    Vertelmoment over het weekend
o    Brainstorm
-       Wil- en durfeiland: (zelfredzaamheid) :
o    Klaskermiskaart zelfstandig of met hulp invullen.
o    Brainstorm thema kermis
-       Muziekeiland:
o    liedje ‘zwieren en zwaaien’
-       beweegeiland:
o    eendjes vissen
o    bollo smitto
o    dansen op lied: zwieren en zwaaien (draaimolentjes)
o    turnen met juf Hanne
-       Sameneiland:
o    Uitstap naar de kermis: samen op de autootjes
o    Verjaardag vieren van: Fleur, Shaira-Mae, Elan, Olivier en juf.
Thema van volgende week:
Aya en Rikki in het verkeer!
Prettig weekend!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten